Arvio Oura-hyvinvointisormuksesta

EDIT 15.2.2019. Tässä kirjoituksessa arvioidaan Ouran vanhempaa sormusta. Arvioni uudesta sormuksesta on täällä

Minulla oli mahdollisuus kokeilla Ōura-hyvinvointisormusta. Tässä kirjoituksessa tuon esiin kokemuksia ja ajatuksia tästä kokeilusta. En ole alan asiantuntija, mutta olen ollut kiinnostunut aiheesta ja käyttänyt erilaisia itsensä mittaamiseen liittyviä laitteita (sykemittareita ja myöhemmin erilaisia aktiivisuusmittareita) ainakin 25 vuoden ajan. Olen siis eräänlainen “kokemusasiantuntija.”

Käyttöönotto ja alkutoimet

Sormus on melko isokokoinen ja näyttävä. Se herättää huomiota ja kiinnostusta. Sormuksen käyttäjä joutuu/pääsee siis usein selittämään mikä laite sormessa on ja minkälaisia ominaisuuksia se sisältää. Slush 2018-tapahtumassa esiteltiin sormuksesta uusi pienempi malli.

sormessa

Sormuksen koko on siinä ja siinä, onko se liian kookas. Aktiivisessa käytössä tuntui hieman, että sormus kilahteli milloin mihinkäkin, jos ei muuhun niin viereisessä sormessa olleeseen vihkisormukseen. Mietin myös, että joissakin työtehtävissä tai harrastuksissa sormus saattaa jäädä kiinni johonkin ja aiheuttaa näin vaaratilanteen.

Käyttöönotto oli helppo. Käyttäjä luo tilin ja lataa älypuhelimeensa applikaation. Sormus ja puhelin kommunikoivat bluetoothin välityksellä.  Data menee pilveen ja se säilyy siellä esimerkiksi käyttäjän vaihtaessa kännykkää. Synkronointi toimii hyvin ja nopeasti.

Laite ladataan asettamalla se lataustelineeseen. Latausteline liitetään normaalilla Micro USB-piuhalla seinään. Laite pitää ladata 2-3 päivän välein. Uudessa edellä mainitussa mallissa lataus kestää tiettävästi jopa viikon verran.

laturissa

Sormus on tehty kestävästä materiaalista ja se kestää kolhuja. Se on myös vesitiivis 50 metriin saakka. Itse en ole uinut sormus sormessa; epäilen vahvasti, että se ei kykene tekemään mittauksia veden alla, vaikka se veden alla sinällään pärjääkin.

Applikaatio

Itse käytin IOS-aplikaatiota. Sen ydin on kolme näyttöä “Sleep”, “Activity” ja “Readiness”. Kussakin näytössä eritellään kyseistä teemaa eri mittareilla.

Unen osalta esitetään mm. nukkumiseen käytetty kokonaisaika, syvän unen osuus sekä nukahtamiseen kulunut aika. Yön kulusta esitetään, minkälaisia univaiheita yö sisälsi. Lisäksi esitetään sykekäyrä, josta näkee mihin kellonaikaan syke oli alimmillaan. Oli yllättävän jännittävää nähdä sykettä kuvaava käyrä ja kuinka alas syke yön aikana oli laskenut.

syke

Aktiivisuuden kohdalla tarkastellaan muun muassa askelia, istumisaikaa, liikuttua matkaa sekä kaloreita. Lisäksi esitetään indeksejä aktiivisuuden kokonaisuudesta, jakautumisesta, tehokkuudesta, palautumisesta sekä tavoitteiden saavuttamisesta.

aktiivisuus

Valmiustila (readiness) on yksi laitteen mielenkiintoisimmista näytöistä. Se kertoo, kuinka valmis olet päivän haasteisiin. Näkökulmia ovat mm. edellisen yön nukkuminen, aktiivisuus, palautuminen ja ruumiin lämpötila.

Jokaisessa näytössä olevien mittareiden sisältö selitetään ytimekkäästi ja ymmärrettävästi. Lisäksi on tarjolla laajempaa lisätietoa.

Applikaatio antaa myös sanallista palautetta ja ohjeita lyhyenä tekstinä. Palaute voi liittyä aktiivisuuteen tai esimerkiksi nukkumiseen.

Kenelle hyvinvointisormus sopii?

Kuka tarvitsee mitäkin laitetta, riippuu harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista.

Aktiiviselle liikkujalle, joka haluaa dataa liikuntaharrastuksestaan suosittelisin kelloa, jossa on liikuntaan sopivien ominaisuuksien lisäksi “hyvinvointiominaisuuksia”. Tällainen on esimerkiksi nykyinen käytössäni oleva Garmin 935, mutta laitteita on lukuisia eri malleja eri valmistajilta.

Henkilö, jolla kiinnostuksen kohteena on erityisesti unen ja palautumisen tarkasteleminen, älysormus voi olla hyvä vaihtoehto. Sitä on luontevampi pitää nukkuessa kuin kelloa. Useimmilla se sopii myös osaksi pukeutumisen kokonaisuutta paremmin kuin sporttinen kello tai ranteeseen laitettava “ylimääräinen” aktiivisuusranneke.

Erillisen aktiivisuusrannekkeen asema voikin tulevaisuudessa muodostua tukalaksi, jos markkinoilla on liikuntaan ja aktiiviseen elämäntyyliin sopivia kelloja ja vaikkapa tällainen sormus.

Yksi näkökulma asiaan on se, että eri laitteet eivät juurikaan kommunikoi keskenään. Toki esimerkiksi Apple-Health (mielellään) imaisee dataa kaikista mahdollisista laitteista. Käyttäjä kuitenkin todennäköisesti haluaa mieluummin yhden laitteen, joka tekee tarvittavat mittaukset.

Vertailin sormuksen keräämää dataa Garmin 935-kellon tuottamiin lukuihin. Tuntui siltä, että Ōura arvioi nukkumista samansuuntaisesti, mutta hieman ankarammin kuin Garmin: esimerkiksi syvän unen määrä oli minulla sormuksella mitattuna pienempi kuin kellolla. Toisaalta askelien mittaaminen antoi suurin piirtein samat tulokset.

Mitä hyötyä älysormuksesta on?

Älysormus tai muut mittalaitteet antavat käyttäjälleen mielenkiintoista ja hyödyllistä dataa ja palautetta. Missä määrin data sitten kääntyy paremmaksi hyvinvoinniksi? Vastuutaho tämän kysymyksen suhteen katsoo Sinua peilistä.

Liikunnan harrastajalle liikuntaa koskevan datan mittaaminen ja siirtäminen vaivattomasti/automaattisesti “harjoituspäiväkirjaan” on tärkeä ominaisuus. Vanha ruutuvihko on historiaa kun kaikki liikunta siirtyy suorituksen jälkeen pilveen ja on tarkasteltavissa eri laitteilla.

Aktiivisuuden mittaaminen saattaa olla hyödyllistä ihmiselle, joka tähtää elämäntapamuutokseen, kuten juuri liikunnan lisäämiseen. On kätevää ja hyödyllistä seurata esimerkiksi askelten tai noustujen portaiden määrää. Asetettujen tavoitteiden saavuttamista on helppo seurata sopivan laitteen avulla.

Unen ja palautumisen tarkastelu saattaa antaa hyviä vinkkejä oman jaksamisen ja elämänlaadun parantamiseen. Ainakin ne kiinnostavat sen verran, että omiin lukuihin tulee kurkistettua. Jatkuvasti seurattavina asioina ne eivät ehkä jaksa kiinnostaa laajoja kansanosia. Työpaikkojen kannattaisi hankkia laitteita niin, että työntekijät saisivat kokeilla niitä.

Yksi tärkeä kysymys on “mitä sitten?” Käyttäjä saa laitteelta erilaista palautetta, jolla vaikkapa omaa aktiivisuutta voi yrittää muuttaa kohti tavoitetta. Verkossa on runsaasti informaatiota, jota vasten omia lukuja voi tulkita. Olisi myös hyvä, jos omia lukuja voisi käydä läpi asiantuntijan kanssa. Elämäntapamuutos on lopulta itsestä kiinni, mutta laite voi joillakin ihmisillä olla merkittävässä roolissa kipinän sytyttämisessä.

Tulevaisuudessa erilaiset itsensä mittaamisen tavat ovat keskeinen osa “sotea”. On mielenkiintoista nähdä, minkälaisia palvelumalleja tähän tematiikkaan oikeasti tulevaisuudessa syntyy. Liikunnan alueella on jo hyvinkin mahdollista hankkia valmentaja esimerkiksi USA:sta, joka sitten seuraa harjoitteluasi ja kehitystäsi verkossa olevasta harjoituspäiväkirjasta.

Lopuksi

Ōura-hyvinvointisormus on mielenkiintoinen tuttavuus. Ihailtavan pieneen kokoon on saatu varsin hyvä akunkesto ja paljon ominaisuuksia. Ja kuten edellä tuli sanottua, uusi versio on tässä arvioitua mallia parempi. Laitteen ja applikaation käytettävyys on hyvä. Ōura-hyvinvointisormus on potentiaalinen vaihtoehto itsensä mittaamisesta kiinnostuneille ja lisää kuluttajan valinnanvaraa tällä alueella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.